اخر ما كتبت على مدونتى الثانية
حيل الدفاع النفسى 2 يمكنك قرائته من هنا..

7/19/2008

ساديزم

اعتذر لرفع القصة من على المدونة...لإضافتها لمجموعتي القصصية...تقرؤها قريبا بإذن الله

هناك 74 تعليقًا:

كوارث يقول...

السلام عليكم
ازيك يا محمد
مرّة أخرى يثلج صدري بقراء قصة جديدة ويتضح انني كنت موفقًا في اختيار قصة النقد الأول
أسلوبك المرة ده مدهش ومذهل جدًا ..
ملاحظ ان فيه تكثيف وتقصير في الوقت نفسه
همممم .. تقدر تقول رواية في قصة
في قصة ممكن تقرا فيها يومين وفي الآخر تلخصها في صفحة !
وفي قصة قصيرة تقراها وتحس انك قريت رواية ..
ده اللى انا عايز اقوله بقه
طبعًا خروجك من مشاهد المحكمة وانتقالك بين مشهد لآخر ومقطع لآخر تحفة
موضوع القصة نفسه تحفة !
أسلوبك تحفة !
والله مش على سبيل النفاق .. الناس عارفة يعني ..
بجد ما شاء الله
اسلوبك بيفكرني بصديق قديم كنا كلنا متوقعين ان قصصه هتبقى التوب مستقبلاً بس اختفى تمامًا للأسف
لو لينا نصيب هبقى اقريك قصة من قصصه
بجد
ما شاء الله
تحفة !!

غير معرف يقول...

سايكو
ابدعت....فشكرا لك
اصابتنى بالرعب لاننى عشتها احترقت...تحطمت عظامى و اختنقت
اننى الآن جثة
ترى هل هو مظلوم ام ظالم
هل هو نتاج بيئته او انه مريض منذ البداية؟؟؟
لم يخلق الله انسانا من النار ولكن عندمانغذى بداخله المساحات السوداء منذ الصغر فانها تكبر لتطغى على الخير وتصبح متعته الوحيدة التى لا يعرف غيرها هى ان يحرق غيره كما تفعل النار..

لابد ان هناك علاجا ولكن مع بطل قصتك ربما قد تأخر الوقت
أصفق وبحرارة
أحسنت يا سايكو
تحياتى

غير معرف يقول...

by the way psycho is my abbreviation of the word psychiatrist not psychopath, there's a big difference
all the best

lyssandra يقول...

انا شايف اننا غلطنا لما قربنا من بعض تفتكرى ممكن نفضل اصدقاء..بجد انا مش قادر اكمل..وهى تبكى وتنهض لتبتعد اشعل سيجارته وابتسم برضا

-------------------------

تجسيد رائع للفكرة .. موقف مشروح صح

=====================================
تعلمت الدرس منذ البداية ..انا اشتهى ما فى يدك اذن يجب ان احصل علية...مهما كلفنى الامر.. المهم فى النهاية ان انتصر عليك حتى وان لم تنازلنى فانا ساهزمك ..لا بل ساجعل نفسك تهزمك وانا ساظل بجوارك الصديق المخلص فى حين اننى انا من يدمرك بل واتلذذ بان ادمرك...

--------------------------

حتي أقربهم للقلب لا يفلتون من الهزيمة
ليست كراهية .. لكنها الأسوأ

=====================================

الطريق .. تحفر نفسها عميقاً من تحت قدميك فلا يبق له سوى أن تسلكها .. !!


-------------------

تعبير غايه في البراعة

=================================
ترى لو اصبح نار هل سيستطيع الناس إحصاء أخطائه هل سوف يلومنه على اى شئ النار كائن مقدس والجميع يستمع للنار حتى وهى تؤلمهم لماذا لم اخلق نار منذ البداية...!!

----------------------

فكرة مجنونة فعلا

===================================

تحتاج ان تكون قطا يقف على مخالبة منذ شهور ووجد فارة فى النهاية...تحتاج ان تصير فى صحراء لشهور ووجد بئر ماء وواحة..تحتاج ان تكون اشياء كثيرة ...ولن تقدر حتى على ان تفهم...

--------------------

تعبير آخر بليغ

تشبيهات ممتازه
=================================

المشكلة انها احبها

------------------

ومن الحب ما قتل

===================================

كفاية يا سى سعيد مش هاتتكر
تتكر هو انا لما اسيبك هايبقى فيكى حتة سليمة اصلا
وايام عينيهم الخائفة انتزع ابوة الايش (حزامة الميرى) ونسلة امامهم على جلد امهم وهي تصرخ

------------------------

طبيعي يترسب في نفسه الأسوأ


=================================

منتهي منتهي الروعه يا محمد

بجد تحليل وافي وشامل ونظرة متكامله للأمر

سعيده بمروري مرة أخري

ربنا يوفقك دايما

lyssandra

Doba يقول...

عجيب قوى النفس البشرية
سبحان الله تبقى ماشى فى إتجاه وفجاة تلاقى نفسك روحت لأطار تانى خالص

========
مهما كلفنى الامر.. المهم فى النهاية ان انتصر عليك حتى وان لم تنازلنى فانا ساهزمك ..لا بل ساجعل نفسك تهزمك وانا ساظل بجوارك الصديق المخلص فى حين اننى انا من يدمرك بل واتلذذ بان ادمرك...
=======
عجبتنى الحتة دى جدا
====
والختام وهو يظل يعتقد ومتأكد بأنها لعبته - دميته وانه يريدها له مرة أخرى بعدما يتملكك الغضب مما يفعله وتشعر بالحنق عليه تجده فى كلمات النهاية يستجدى مشاعرك ويصعب عليك

===
الحمد لله الذى عافانا مما أبتلى به الآخرون
ويسلم ايديك يا محمد
ودائماً للأمام

تحياتى
هبة

appy يقول...

مش عارفه اقولك ايه غير انك راجع بقوة قوى المره دى
وعلى فكرة الساديزم موجود فى حياة الكتير ما بينا على اختلاف استخدامه
القصه خلتنى اعيشها بجد
حمدلله على سلامتك

egyboy يقول...

جميله اوى القصه دى ومفوهما واضح والعباره قويه جدا

أنا معجب جدا بكتاباتك ومدونتك
شكرا لك


مصطفى

جنّي يقول...

إخواني أخواتي الأعزاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

استودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه

إجازة من التدوين ...

ولكني سأكون على تواصل معكم بزيارة مدوناتكم ...

أرجو أن تسامحوني على تقصيري في حقكم ...

وتفضلوا بقراءة البوست الأخير ...

إلى اللقاء والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخوكم

said

mohra يقول...

يا ساتر يا رب
ايمكن للخيال ان يخلق هذا الرعب؟؟؟
اعجبنى اسلوب القصاصات للغايه
تحياتى

همسات دافئه يقول...

محمـــــــد
حمد لله على السلامه:)
بجد مبسوطه اوى انك رجعت تكتب تانى:)
بالنسبه للقصه..بجد كان نفس اصرخ وانا بقراها ايه كميه الأحداث المرعبه ده ازاى حد ممكن حد يتلذذ بمعاناه الآخر كده!!
********
مهما كانت قوتك فإن ضربك للنار حتماً سيؤلمك بيما سيجعلها تتراقص قليلاً مع ترنح الهواء وبضع من الشرارات تفيد غرور النار ..
______________
فظيع التشبيه ده يعتبر ملخص للقصه كلها بجد

*****
كل ما فى الامر هو اننا لعبت معها قليلا كنت اضغط على عنقها...اضغط وهى تصرخ الا يمكنك ان تتخيل المتعة ..وفجائة كما تسقط لعبة الطفل الصغير حينما تنتهى حجارتها هذا هو ما حدث

__________
وتسميه القتل لعب والضحيه لعبه انتهت حجارتها وكماااااااان بيرغب فى اصلاحها ليعيد اللعب بها ..قتلها
ايه ده هو فى لذه كده!!!!
أبدعت يامحمد من أروع ما كتبت
أرجو ان غيابك ميطولش تانى
تحياتى ليك ياغالى
شيماء:)

ٍSOU يقول...

عودا حميدا.. ان شالله الامور اتصلحت

بالنسبة للقصة فهى سايكو سايكو يعنى بافترى .. يارب ماتكونش بتتكلم عن جزء منك نفسك تكونة "انك تكون نار يعنى" و يارب متتتاثرش بالقصة دى ..سايكوباتى نموذجى 100%

استمتعت جدددا بقرائتها .زكالعادة و يارب دايما اسلوب جميل و تخيلات رائعة ..بغض النظر عن رعبها بس .... انا كمان نفسى اكون نار

maha يقول...

سلام عليك ياغزالي
تحفه
جامده جدااااا
الاول حسيت بلخبطة بس اتعودت علي طريقة الكتابة
عارف لما تقرا كلام و من قوته و صداه جواك انك تتالم و تحس بكل حاجة فيها
ضرب والم و لسعات النار
الخوف و الترقب وحروق النظرات ليك
فظيعة بجد
ساعات بقول ان جوه كل واحد منا انسان سادي وغير متزن لكن بيظهر في مواقف محدده ..
عارف
كتير لما بكتب حاجة تالم تزعل الناس بحس بفرحه ..مش لاني سادية ..بس بحس اني نجحت اوصل فكرتي
ييييه هو انا كده ساديه ؟؟
ربنا يستر
بس فعلا جميله جدا يا غزالي و فرحانه اوي انك رجعت للكتابة تاني
مش هتزورني ف المدونة بتاعتي بقي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام
:)
مها

زهرة يقول...

السلام عليكم
حمد لله علي السلامة

تحياتي لروعة ما تخط يداك
البوست رائع للغاية ..يدل علي القوي التي توجد بالنفس البشرية من حب وكره وعبودية..
****************************
تعلمت الدرس منذ البداية ..انا اشتهى ما فى يدك اذن يجب ان احصل علية...مهما كلفنى الامر.. المهم فى النهاية ان انتصر عليك حتى وان لم تنازلنى فانا ساهزمك ..لا بل ساجعل نفسك تهزمك وانا ساظل بجوارك الصديق المخلص فى حين اننى انا من يدمرك بل واتلذذ بان ادمرك...

*********
التلذذ بعذاب وقهر الأخر وأنتهاك الحرمات شيء غاية في القسوة ..
لا أريد تصور أن هناك فعلا من بين البشر من له القدرة علي الكره بهذه الطريقة..
*********************************
ترى لو اصبح نار هل سيستطيع الناس إحصاء أخطائه هل سوف يلومنه على اى شئ النار كائن مقدس والجميع يستمع للنار حتى وهى تؤلمهم لماذا لم اخلق نار منذ البداية...!!
*****
لا يخلق الله الأنسان من النار ولكن الظالم الكائن حوله وأستعداده له يخلق بداخلة من السواد ما يكفي لآشعال تلك النار..
******************************
سيدى لطفا اعدها الى لماذا تنظر الى يا سيدى ممثل الادعاء بكل تلك السخرية هى ملكى فاعيدوها الى والان
****
مشهد غريب للغاية فلا أعرف حقا هل هو ظالم أو مظلوم..ولكن كل ما أعرفه أنه كائن يستحق الشفقة..

*******************
أصفق لك بحرارة تحية لروعة ما قدمت
تحياتي لك
دمت بخير
وأعتذر للاطالة

break يقول...

مش عارفة اقول ايه بجد

انا لما حسيت انى عايزة اقرا دلوقتى حاجة ادبية
فكرت فى بلوجك علطول
وفعلا بجد ما شاء الله
طريقة الكتابة
و الغموض اللى فى الاول
و رغم الغموض دا تبقى عايز تكمل و تكمل
ما شاء الله
موهبة غير طبيعية فعلا ما شاء الله
الرواية او القصة مش عارفة
راااااااااااائعة
بكل جوانبها

:)
ما شاء الله

وينكى يقول...

يانهار ازرق
هو فيه ناس كده؟؟
انا عارفه السادية واسمع عنها بس عمرى ما قربت منها كده ولا قريت عنها بالعمق ده
انا اترعبت بجد
تسلم ايديك

Jana يقول...

لا تتأخر مرة ثانية
صعب أبحث فى مكتبتى عن رواية او قصة أسعى وراء خلق مود رائع فأبحث عن قصة جديدة لنجيب محفوظ او يوسف السباعى ولا اجد ...ثم ادخل مدونتك أبحث عن ضالتى ... فلا أجد ..أيضا

لذلك ..لا تغيب مرة أخرى ..من فضلك

جميل وصفك للطريق

الطريق ليست كالملامح ..الملامح ترسمها الوجوه من حولك ..أما الطريق .. فتحفر نفسها عميقاً من تحت قدميك فلا يبق لك سوى أن تسلكها .. !!
..........
حقا هى قناعة كل من سلك طريقا بائسا يبرر لنفسه سلوكه
جميل ان دخلت الى عقله بهذا الشكل

تحياتى وتقديرى يا غزالى

شهيدة يقول...

السلام علیکم
ايك يا أستاذ محمد

مش معقول اسلوبك ...

بجد رائع صحيح اني احيانا او غالبا بحتاج اني افضل مركزة على طول... بس هو ده سر ابداعك

قصة جديدة فريدة من قصصك اللي نادرا أقرا زيها

موفق ان شاء الله ويارب تكون دعواتك استجيبت

تحياتي

امل يقول...

السلام عليكم
قصة صعبة قوي حاسة اني مش قادرة اقوم من مكاني من كتر التعب اللي حسيت بيه من مجرد القراءة فما بالك بالمسكينة اللي عاشت الاحداث دي ربنا يشفي كل مريض حقيقي أبدعت للغاية رغم قسوة الاحداث
تحياتي وتقديري

shaimaa samir يقول...

لم اقرا
مجرد ان وجدت اسمك بمدونتى
ادخلت السرور والله يا فندم
حمدا لله على سلامتك
واسال الله ان تكون بخير الان
وحضورك بصدق يشرفنى كثيرا ودعوتك مجهزة من ضمن من سابعث لهم الدعوات
ساقرا الموضوع واعود ثانية
احببت ان اقول فقط
عود احمد

shaimaa samir يقول...

الطريق ليست كالملامح ..الملامح ترسمها الوجوه من حولك ..أما الطريق .. فتحفر نفسها عميقاً من تحت قدميك فلا يبق لك سوى أن تسلكها .. !!


عميق تحياتى لتلكالجملة

بسم الله
اما بعد
وجهمبتسم
ووجه فخور مش عارفة بيكون ازاى


تعرف بالطبع السريالية
والفن السريالى
ربما ايضا تعرف انهذا الفن انتشر
كناحية فنية
وناحيةادبية
وناحية مسرحية

هذا ما شعرت به من طريقة كتابتك وسردك للقصة
لا تكتب بطريقة منمقة
ولا اقصد انها عشوائية
ان قصصك دوما لها طابعا خاصا فريدا
وهذا يحسب لك جدا

السادية
والماسوشية(المازوخية)
وغيرها من الامراض التى ربما نولد بها
وتكون بداخلنا بنسب
ولكن ما ان تفاقمت اصبحت مرضا بل وخطيرا على الشخص ذاته

تحياتى
رجوع قوى

دمت بخير
وسلام
انتظرك فى الحفل باذن الرحمن

GiGi يقول...

القصه اكثر من رائعه احس ان من يكتبها هو طبيب نفسي
تحياتي

NoRaaMaHdy يقول...

((تعلمت الدرس منذ البداية ..انا اشتهى ما فى يدك اذن يجب ان احصل علية...مهما كلفنى الامر.. المهم فى النهاية ان انتصر عليك حتى وان لم تنازلنى فانا ساهزمك ..لا بل ساجعل نفسك تهزمك وانا ساظل بجوارك الصديق المخلص فى حين اننى انا من يدمرك بل واتلذذ بان ادمرك...))

بجد عجبتنى قوى الجمله دى ..فكرتنى بالمثل اللى بيقول


يقتل القتيل ويمشى فى جنازته...ممكن اقول انى لسه فعلا مقابله اشخاص كدا

..........


الطريق ليست كالملامح ..الملامح ترسمها الوجوه من حولك ..أما الطريق .. فتحفر نفسها عميقاً من تحت قدميك فلا يبق لك سوى أن تسلكها .. !!

دى بقى هزتنى جدا مش عارفه ليه ؟!
..............

احيكى على القصه اللى بجد عشتها بكل أحداثها وحسيت انى فيها لدرجه انى اتهزت من كتر الالم اللى فيها

رغم انى اتلغبط فى الاول ..بس الحمد لله ركزت (:

تحياتى

و

محبتى

ويارب دايما موجود ومش تغيب تانى

rovy يقول...

اولا سعدت بعودتك بيننا فحمد لله على سلامتك اخى الفاضل ..
اتمنى ان تكون بخير حال و ان يوفقك الرحمن دائما لما فيه الصواب و الخير ..

قصه رائعه لمؤلف مبدع و مثقف و واعى

دمت بخير و دام لنا ابداعك

تقديرى و تحياتى

غير معرف يقول...

اولا القصة ماشية بطريقة منطقية اللى هو انت قولت انه مريض وهو صغير وده واقعية لان مرض السادية ماهواش مرض عارض لا بيكون له جذور من فى نفسية الاطفال
يمكن اعتراضى على حاجة تانية على الفروق الاجتماعية اللى بينهم ده مش بتمس ارض الواقع لان النوعية ده من البشرية بتحاول بشتى الطرق رغم مشاعره اللى كانت بتحركه اتجاهها لاختيار فيه ابداع اجتماعيا وماديا وهكذا وده مجرد رايى

طبعا اعذرنى بس الاخطاء الاملائية المعهودة عنك يعنى برضه لسه شغالة
النسج العام للحوار ااقدر ااقول جيد والاحلى توظيفك لبعض الجمل الحوارية النفسية مع النفس زى الجملة اللى فيما معناها قانون الجاذبية يفترض سقةط التفاحة ولكن المفروض سقوطها الان فيها احساس بحوار نفسى عميق رغم قلة كلماتها

وعلى فكرة الموضوع ده بدا ينتشر صحيح ما اخدتش شكل الظاهرة بس فى طريقة للانتشار

وفقك الله لما يحبه ويرضاه

PRO.ECONOMIC

ورود و أشواك يقول...

كل جزء فى قصتك يصلح لان يكون مشهدا منفصلا يعبر عن قضية مختلفة

مبدع و صاحب قلم اخاذ

تستحق اكثر


دمت بكل ود و خير

غير معرف يقول...

احتارت مشاعرى فى القصة

مرة لقيت نفسى مكاة وحسيت بمدى الالم والتخبط النفسى وقد ايه هو تعبان
وانة فعلا مالوش ذنب فى الى بيحصله وحاول يتعالج وفشل ( صعبان عليا بجد)

ومرة تانية لاقيتنى مكان زوجتة قد اية استحملت واتعذبت وضحت عشان سعادة ناس تانية

روحت وجيت فى البوست دة

بس جميل غزالى وكلنا ممكن نتعرض للموقف دة وممكن نتعب نفسيا كدة برضه

بس ربنا يستر

GO ON GHAZ GHAZ

ELSINDRELLA

سنووايت يقول...

تناول مدهش للشخصية
حقيقي الاسلوب بياخذك لتعيش كل لحظو والانتقال السريع بين المشاهد ومن مقطع لاخر كان ليه دور كبير في جو الاثارة اللي عيشتنا فيه قصتك

اسلوبك مميز , يعني انا لو كنت قراتها كنت ممكن اخمت انك كاتبها لاني قريتلك قصة قبل كدة من فترة واسلوبك في الاتنين مميز جدا

ماشاء الله عليك
موهوب بجد

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

حمد الله على سلامتك ورجوعك لعالم التدوين بجد افتقدناك
القصه كالعادة رائعة
وبجد انت اظهرت تفكير هذة الشخصيه واحساسها بالحب
الف تحيه لك والابداعك

موناليزا يقول...

حقا ادخلتنى فى عالم مثير

snohe يقول...

مدونتك مميزه

واسلوبك فى السرد رائع

تحياتى

Reem يقول...

اولا
عودة حميدة ويارب يكون همك انقضى

ثانيا

بجد ماشاء الله عليك موهبة مالهاش حل

ربنا يحيمك مش عارفة اقولك ايه عن

الاسلوب ولا موضوع الرواية نفسه ولا السرد

بجد بقيت في عالم تاني و بحس بتعابيرات

وشي و ضربات قلبي بتتغير مع مقاطع الرواية

بجد مبدع وربنا يحميك

ذو النون المصري يقول...

اهلا غزالي
ارجو انك تكون بخير و بصحه جيده و تكون دعواتنا لك قد استجيب لها
..................
اوافق كوارث علي رايها في القصه لانها فعلا مشبعه من ناحية كثافةالحوار و نضجك في تناول الشخصيات
اتمني لك التوفيق
تحياتي

نهر الحب يقول...

اثبات مرور
وراجعة تانى بعد القرأه ان شاء الله
بس قرأت مقتطفات
رائعه
لى عودة

wanna b a physician يقول...

دايما باقول انك فنان بجد وافكارك جديدة ورائعة
بس مش عارف حسيت شوية فى الوسط انى مش فاهم الكلام مين بيقوله
يمكن انهارده انا مش مركز شوية
بس فكرة جديدة عشان فى جمل جديدة كتير موجودة فى السرد بتاعك ومعانى مختلفه

Gannah يقول...

مرحبا بعودتك للتدوين والتعليق التى أسعدتنى
انا علقت ع الموضوع واظنك تقدر تعرف كلامى من غير امضاء
على العموم انا سمحت لنفسى اكتب كلمتين عن القصة فى مدونتى
بس لو فيه اعتراض يا ريت تقولى لانى يمكن ان شاء الله لما يكون عندى وقت اعمل بوست عن ساديزم بس بعد موافقتك طبعا
تحياتى

lyssandra يقول...

بمر علشان أقول سلام

وانت فينك من زمان

ماجيتش تشوف البوست القديم ليه ؟؟

ان شاء الله تكون بخير

lyssandra

shasha يقول...

عزيزى نابليون يعتبر اكبر رجل عسكرى عاشق فى التاريخ وله العديد من العلاقات النسائية الناجحة ومشهور بقصص حبه خصوصا للامبراطورة جوزفين التى احبها بكل كيانه وكان يبعث لها يوميا برسالة عشق من اجمل ما قيل جمعت كلها وكان عددها فوق العشرات الالاف من الرسائل تحياتى لك

amal يقول...

اولا حمد الله على السلامه وانا آسفه اوىىىىىىىىىىىى انا مشفتش البوست اللى فات
والحمد لله انى مدخلتش غير بعد ما رجعت عشان مقلقش من غيابك
يارب يارب تكون فى احسن حال
انا على فكره مش بعرف اتنقل بين المدونات ذى الاول لان الويندوز عندى ضرب والصفحه مش بتكتب عربى بس كان لازم اتصرف واعلق

البوست جامد اوى على فكره
بس عارف احيانا كتير اتمنيت انى اكون من نار بس برجع تانى اراجع نفسى لما بهدى واقول لا

النار = الشيطنه
وانا معنديش استعداد اعمل اعمال شيطانيه ولا اكون شيطان

حتى لو هضيع بين الناس

ومتنساش
العاقبه للمتقين ..

كيكى يقول...

عووووووووووووووووووووووووووووووو انا جيت اتخديت
...............................
اخى وصديق...
كيف حالك..اعذرينى على التاخير...
فقط دعينى اقول...
لو كان النت راجلا لقتلتوة.....
كيف حالك الان وكيف اصبحت...
والله لم انساك قط...............
انا مش عارف ايييييييييية النحوى الى بكلم بى دةهههههههههههههههههههه
بجد عامل اية والله والله انا خليت ناس كتير تدعيلك.....عارف تعجبنى اووووووووى الشخصيات الى بتقوم تانى تقف على حالها...الى ثباتة كدة ربنا يثابتك ويخليك الهم ما امين....
..............................
ساديزم...
انت بجد رائع بجد انت بتتعمك الشخصية بطريقة مش ممكنة..بحس انك بجد بتلبسها وطلع كل مافيها وبعد كدة تخرج منها..
يااااااااااااااااااااااة
المرض دة صعب اووووووووووى يعنى بجد ملهوش اى علاج
؟
؟ينهااااااااااااااااار طب ازاى مفيش علاج
!
!
يعنى خلاص الى عندو المرض دة خلاص كدة..
لم يتجنن لم يعمل مصيبة وهى دى نهايتة
اممممممممممممممممممممممممممممممم
بس عارف...
ان الشخصية دى بتبقى خبيثة اوووى وماكر الدهاء ان حسيت دة اوووى فى بطل القصة وعارف بيعمل اية كويس اووووووووى
عارف
انا حسيت اووووووووووووووووووووى
انة كان بيحب مراتة وابصم بالعشرة كمان لا مش علشان بيعذبها هو حبها لا علشان حاسة بطيبتها واد اية كانت غلبانة وروحها طيبة..وكمان من كلامة للقاضى لم كان بيقول انا كنت بيجيلها اكل كثير وكان مضايق ان وزنها خفيف..ولم خانقها اقعد يكلمها ويضربها عارف لية
لانة عمرة ماهيصدق انها ماتت لانة بجد حبها وعمرة ماحب حد غيرها..وهو حاسس انها عايشة جواة...
رغم ان الشخصية دى لئيمة....
الا انى فىالاخر مش لقية كلام اقولة
غير
اوجة كلامى للقاضى واقولة
بالله عليك اعدة لى....
فان وتثقة اذا اعدها لة سيتغير وسيشعر انة انسان مخلوق من طين
بالله عليك
اعدها
اعدها
اعدها
............................
وربنا يخليك ويسعدك على طوللللللللل الخط
عوووووووووووووووووووووووو

نونو يقول...

كوكتيل حضرتك جسدته لانواع من الساديزم
اللي مش شرطا يكون كما شرحته في بداية التدوينة
حضرتك بتكتب بطريقة راقية جدا
تسلم يمناك لا يمكن ان اكتفي بقراءتها مرة
جزيت الخير
تحياتي وتقديري

دعاء مواجهات يقول...

ازيك يامحمد

كعادتك متفوق على قلمك وعلى ذاتك

جمال الغموض دا مش سهل اننا نلاقية عند اى حد

________________--

خير كان مالك من فترة ياارب يكون خير

وربنا يعينك ويقويك

سلااام

شيماء سمير يقول...

اين انت

الحفل قرب جداااااااا

حضورك واجب

رسمى

وجه مبتسم

تحياتى لك

shaimaa samir يقول...

قلبى بيقولى ااكد عليك للمرة الخمستلاف
وجه محرج

يا استاذ محمد الغزالى

اؤكد حضورك يافندم

لما نشوف بعد الدوشة دى كلها
لومجتشى
!!!!!!!!!!!!

يبقى قدر الله وما شاء فعل

_وجه هيتغاظ اكيد_

همس يقول...

السلام عليكم

انا اول ما شوفت تعليقك عندى فرحت جدا .... طمنتنا عليك

وحمدلله على السلامة

وماشاء الله ....راجع جامد جداااااا

بصراحه قصه جميله جدااااا

وكل مقطع فى القصه عشت فيه

وشخصيه القصه صعبه اوى

وخاصه انه بيحلم يكون نار

تعرف علاجه الوحيد يقعد تحت الدوش

ههههههههههههههه


تسلم ايدك على القصه

وحمدلله على سلمتك

Gannah يقول...

نشرت البوست
فى انتظار رأيك وبالتفصيل
تحياتى

نيران يقول...

عادة لا أحب التعليق في وقت متأخر من كتابة..
لكن..
بعد تمعن في كم.. ال.. لا ادري بالتحديد ماهية ذاك الشيء المتوفر بكثرة غريبة بين حروفك

بعد التمعن في ذلك..

ادركت انه لا بد من تسجيل الإعجاب هاهنا..

لك حروف كثيرة تنحني احتراما و تقديراً

تحياتي

maha يقول...

سلام عليك يا غزالي
موضوع مهم جداااااااااااااااااااا
كتبت موضوع عن اخر امواقف اللي قابلتها في الدنياالغريبة دي وعايزةاعرف رائيك جدا جدا جدااااااااااااا لانه يهمني اوي
منتظرة مرورك عندي
سلام
مها

غير معرف يقول...

السلام عليكم
"مكنه من اتقان سلاح الضعيف الحيله والخبث لعبه الضعيف التى غالبا ما تقهر الاقوياء " اتعتقد أن الحيله والخبث سلاح الضعيف وغالبا ما تقهر الاقوياء كمان ؟
بينما انا لا ارى ذلك لاننى اعتقد ان من يستخدم الحيله والخبث لا يكون ضعيفا ابدا بل انه من الاقوياء فعلا الذين يستخدمون الحيله والخبث استخدام جيد لتحقيق اهدافهم . واذا كان سلاح الضعيف الحيله والخبث لقهر الاقوياء اومال الاقوياء بيستخدموا اى سلاح لقهر الضعفاء ؟؟؟؟؟

"لا بل ساجعل نفسك تهزمك وانا ساظل بجوارك الصديق المخلص فى حين اننى انا من يدمرك بل واتلذذ بأن ادمرك " حلوة قوى الجمله دى لان فى ناس فعلا بتتلذذ من تدمير الآخريين . ولكن هنا بقى ليا راى "لماذا أترك الآخر المريض يتلذذ بتدميرى ؟ " " اأنا ضعيفه لتلك الدرجه التى لا تستطيع نفسى فيها صد تللك التدميرات سواء اكانت نفسيه او معنويه او اى نوع اخر ؟" لا اظننى كذلك . لان من يقبل ذلك يكون مريض ايضا !!

" كيف يمكنك أن تقبل حبيبتك بدون أن تجذب شعرها .. كيف لا تستمع وهى تضرب صدقنى هكذا يجب ان تضاجع الدنيا والنساء " ياااااااااااااه يعنى اظن انها عدوانيه كتير بس بالنسبه ليه لا هو بيشوف ان دى قمه المتعه وقمه اللذه وقمه الاستمتاع .

"تخيل حينما يصبح عدوك كائن نارى !!" اعتقد انه لما بيكون بيفكر فى تللك الاشياء العدوانيه لا يكون واقفا امام عدوه لا بل يقف امام زوجته اوصديقه وهؤلاء لا يكونوا اعداء ولا اعتقد ان زوجة يوما ما تشك انها تقف امام عدو يحاول ان يدمرها او ينتهك جسدها ولكن ما يصدر عنه من تلك الاشياء - هو فى اعتقاده الشخصى انه يحبها ويفعل ذلك من اجل اسعادها -وهو تفكير مريض طبعا ولكن فى تلك اللحظه لا يكون غرضه التدمير ولكن البحث عن المتعه .

مظنش ان النار كائن مقدس ولكنها شىء مقدس .

" لما تتسع عيناه وهو ينظر الى نتائج الاختبارات ؟ " دليل على دهشه الدكتور من النتائج مثلا صح . ولكن اللى اعرفه على قد علمى يعنى ان الساديه بكل درجاتها يعنى لا تقاس بالمقاييس ولا الاختبارات ممكن يظهر منها جزء صغير فى اختبارات الاسقاط الرسم يعنى ولكن مش بتقولنا انها ساديه عاديه او قويه او كده ولكن بتكون واضحه اكتر من خلال تصرفات المريض وكلامه مع الدكتور وهو بقى ساعتها اللى بيعرف يحددها .

" هى تستجيب لكل رغباته حتى الشاذه منها .. ساتزوجها " ؟؟؟؟ ازاى يعنى مش فاهمه يعنى هو وضح ليها فعل مثلا فرضيت ولا ايه؟ ولا انت قصدك حاجه تانيه .

ايوة ليه بقى سكتت ولو تشتكى لامها وللناس جميعا زى ما قالت . هى رضيت بالعذاب على الرغم من ضعف الاسباب و علميا اللى بيستمتع من الطرف الاخر بذلك العذاب بيكون شخص مازوخى اى انه بيحصل على اللذه والمتعه ايضا من العذاب ده يعنى بيكون مبسوط لما يكون مفعول به .

اعتقد ان النار لا تستطيع ان تحرق شىء يقاومها ويحاول الهرب والفرار منها بمعنى ليه هى لم تدافع عن نفسها وتحاول الهرب نعم نعم اعرف انها لن تنجو من النار ولكن اضعف الايمان زى ما بيقولواان النار مش هتكون متسلطه عليها كانها حله موضوعه على عين موقد , لكن هى بقى لو جريت هتتلسع شويه مش هتكون كده وانا شايفه ان ده افضل يعنى .

"كرباجا كبيرا وعصا .. اليوم الاحتفال الكبير " ما اعذب ذلك احتفال ؟؟؟؟؟؟

يستحيل علاجه فلماذا لم تطلب الطلاق ؟ ولماذا لم تصارح والدتها وتهد فرحتهم التى تبنى على هدم جسدها وكرامتها كانثى ومشاعرها واحاسيسها كعروس . ألم تستحق تلك الفتاه متعه الحلم التى عاشت طواال عمرها تحلم بيه " عروس " الحلم الذى تخطط له كل بنوته صغيره عمرها 6 سنين مش هقولك فتاه فى مرحله المراهقه كمان . ألم تستحق قدسيه تللك العلاقه الحميمه التى بفعلته تلك خلها بس بمجرد ان تنظر فى عينه وتعرف النظرة اياها ترتجف من الرعب ؟ اذا لم تجد ما تمنته طواال حياتها فلماذا لم ترفض وتعترض وتسجل اعتراضها كمان ؟؟؟

كان بيدها ان تخرج من بيت اهلها عروس وترجع مطلقه ولكنها احبت اللعب والنار التى كانت تحرق جسدها كل ليله .

" كنت اضغط على عنقها .. اضغط وهى تصرخ , وفجاه كما تسقط لعبه الطفل الصغير حينما تنتهى حجارتها هذا هو ما حدث سقططت ". عجبنى جدا التشبيه ده حلو قوى احلى ما فيه انه بيوضح فكرته عما يفعله الله الراجل كان بيلعب يعنى لا كان قصده يقتلها ولا حاجه
ده احنا نيتنا وحشه قوى . بس برده هى اللى رضيت انها تكون لعبه فى ايد النار .

اخيرا احب اقول ان القصه عجبتى جدا بس انا قريتها مرة تانيه علشان اقدر افهم واتواصل مع حوار المحكمه ده واحب اقولك انه عجبنى جدا وهو فعلا الناس اللى عندها الحكايه دى مش بتتعالج للاسف علشان كده بيحاول المجتمع انه يقلل من مخاطرهم على الناس لان بتبقى الحاله عندهم زايده شويتين تلاته اربعه كده . مش عايزة اثقل عليك اكتر من كده . اختك وصديقتك الصدوق وبس . A

شهرزاد يقول...

الحمد لله على السلامة
غيابك طال ولكنك رجعت إلى عهدك

عهد الكتابات الناصعة المختلفة الجميلة الجديدة

لم أتمعن في الموضوع كثيرا .. ولكن لي عودة

أسلوب مدهش في عرض المشاهد
أنت مبدع ومحلل نفسي بارع
وأتمنى أن أعرف أكثر عن علم النفس لكي أستطيع ان أجاري من هم حولي وأن أفسر طباعهم وتصرفاتهم

تحياتي لك

بنت مصريه يقول...

انا استشاريه نفسيه يا غزالى وبأكد كلامك وعكس الساديه
هى المازوكيه وهى التلذذ بتعذيب النفس
اى تلذذ الفرد بتعذيب نفسه وليس الاخرين
بوست جمييل
احييك

غير معرف يقول...

أنا بموت فى قلمك .
تحياتى ومعزتى وتقديرى .

weswes يقول...

هلا محمد
طبيعى بعد ما اقرى الموضوع ينتابنى حاله من التشتت شويه علشان اقدر اربط افكاى اللى انت خليتها كتير جدا فى الموضوع ده
وطبيعى كمان احس انك مبدع علشان تقدر تعمل كده
انت اخدت اضطراب واحد نفسى وفى كذا جزء قدمت ليه حدوته توضحه
وبشئ من التركيز يمكن للواحد ان يرى ان هناك قصه تكاد تكون مكتمله "ساره وشريف ومحمود"
وفى النهايه نصل لتكملة المقدمه التى شرعت بيها وهى دفاع السادى عن نفسه
فهو لا يدرك حجم الضرر وانما تسيطر عليه الذه الناتجه عن افعاله
ولعل يكون هذا له رواثب تربى عليها

عذا على الاطاله
دمت لى مبدعا ولك تحياتى

momken يقول...

جميله اوى تنويعاتك على الساديه

يمكن من اجمل الحجات الى قريتها ليك

انت كا مره بترجع بجديد
وبقوة جامده اوى

اغلب الناس فاكر الساديه انك تستخدم كرباج او نقط شمعه

ميعرفوش ان من الساديه العذاب النفسى والفكرى
مع ان بعض الساديه فطرى ايوة بنتولد بيه
وممكن نكتشف ده فى تعذيب طفل لقطه صغيره او لكتكوت
او حتى قتلهم
وهذا النموزج موجود بينا جدا وفى اغلبنا

البوست مبهر
تحياتى

عاليا حليم يقول...

عجبتني المعلومات النفسية الي بيحتوي عليها البوست

و رسمك لجو مخيف شوية مؤلم كتير

أنا مع أن فيه سادية نفسية مش دايما السادية بترتبط بالجسد علي الأقل ألام الجسد ممكن تتعالج و ترح مع الأيام و السنين لكن الألام النفسية .... صعب

د\أسماء علي يقول...

قريتها يا محمد مرتين لغاية دلوقتي
...

تدمج الحالة بالقصة وتخرج بتحفة فنية

لقد تعاطفت مع البطل ..

و انتابني غثيان مما فعله ...

..

لقد وضعتني في موقف تناقض نفسي

لعله ليس تناقضا بقدر ماهو التجسيد الرائع لما كتبته ..

...

محمد بجد القصة متميزة جدااا

دمت مختلف ..

نهر الحب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بصراحة قصة رائعه اسلوبك جميل
كلماتك سردك
حتى المعلومات موظفه بشكل رائع
بجد جميلة رغم الالم
تسلم اناملك وفكرك

Moon-baby يقول...

تاني زيارة لي هنا..وفعلا استمتعت..قرأتها مرتين..اعجبني سردك لتاريخ السادي منذ طفولته حتى رجولته..اعجبتني تلك الخلفية جدا..و طريقة سردك على لسان البطل

-----------------------------

اذكر المى من قبضة يدك حينما ضربتنى ..لم استطع ان ارد ضربتك ..انت الاقوى...لذلك يومها ابتسمت اصررت ان اصبح اخر غير ذالك الضعيف ...حسنا انا ساهزمك ..وهزمتك...واستمتعت وانت تتلقى اللوم مرات كثيرة تكاد تجن تنظر حولك لا تعرف ان صديقك ومستشارك الصغير هو من يفعل بك كل ذالك..حسنا بالخداع وحدة تصنع لنفسك حربا من الوهم..!
----------------------------------
اكاد اسمع صوت الشيطان...في مقاطع كثيرة شعرت باسقاطات على الشيطان و الغواية

-----------------------------------

اخدت النهاردة جرعة مكثفة من المتعة و كانني شاهدت فيلما من النوع "التقيل"

شكرا لك.

HANY YASSIN يقول...

السلام عليكم
صديقه لا يعلم ما في عقول النساء لذالك فشل
لا اعتقد إنه احد يعرف ما في عقول النساء
القصة تحتوي على الكثير من الأفكار الشيطانية المرسومة بشيء من المهارة والتحكم

كم هى مملة تلك الحياة لابد من وجود متعة اخرى يا الهى لما لم اخلق نار منذ البداية
كم جميلة هذه الفكرة وطريقة التعبير عنها وكأنك تستمع إلى الشيطان
تحياتي لك
نص مختلف جداً
هاني يس

HANY YASSIN يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
ojg يقول...

دانت خلتني اتعاطف معاه
بس حلوة اوي
كمان تقطيعات المشاهد وتداخل الحوار
الباكرجوند بتاعت المريض من زمان
اسباب
نتايج
حلوة
بجد
:)

just me يقول...

ما اقدرتش اشيل عينى قبل ما اخلص قرايتها...عبقرية فى تداخلها..ممتعة فى تفاصيلها...مؤلمة و تحتاج أكثر من مجرد سطور لتحليلها..

كاشف الاوهام يقول...

فضيحة الفضايح
مش بس حذف كومنتات
لا
دا جهل بالدليل كمان
اة والله
بالدليل - المادى
اتفضلوا هنا
http://scandal--blogger.blogspot.com
تقبلوا اسما تحياتى

dr.Roufy يقول...

العنوان والمدخل والقصة بكل لقطاتها
لا توصف غير بكونها مبدعة رااااااااائعة
حقا
اسلوبك راقي واحترافي عزيزي
كل التحية

هــــــــــــــايدي يقول...

اى دا دى مدونه ولا مسلسل عربى
جميله جدا وصفك وكلماتك
لانا اول لما ابتديت اقرا مكنتش فاهمه هو فى ايه بس لما كملت لقيتها تحفه بجد برافوا عليك

rovy يقول...

السلام عليكم
اخى الغزالى جأت اسلم عليك قبل اجازتى التى تستمر حوالى اسبوعين و كل عام وانت بخير .. ان شاء الله سأدخل للاطمئنان على الاصدقاء بعد عودتى ثم اجازه اخرى طوال شهر رمضان الكريم ..
خالص تقديرى و اطيب امنياتى
واتمنى ان تكون دائما يخير
تحياتى

حزيــــــــــــــــــن يقول...

محمد بعد اذنك نزل دعوة لحضور حفلة التوقيع على المدونة هنا
بس يا ريت بسرعه لو سمحت

أثمن من اللآلئ يقول...

القصة رائعة ولكني تهت فيها ... وانا أتنقل من شخصية لأخري الضمائر غير واضحة يعني مش عارف اللي بيتكلم ذكر أم أنثي؟

والحوار متنقل بصورة سريعة بين الشخصيات فالضماير ضايعة خالص !!!!.

بس بصراحة الفكرة أكثر من رائعة

جنّي يقول...

السلام عليكم
كيف حالك اخ محمد

والله وحشتنا

اسف لتأخري فقد كنت في اجازة من التدوين استمرت قرابة الشهر والحمد لله عدنا ودونا ..

بالنسبة للبوست والسادية .. فقد درسنا في الصحة النفسية ان كل منا به جزء ولو يسير من السادية لا تصل لحد الجنون والاصابة بالمرض ..

اما كيف تتحول لمرض يداهم صاحبها فقد يكون السبب الوسط او البيئة كرجال الشرطة الذين يتلذذون بتعذيب الناس وقد تعرض لهم كثير من الأفلام مثل الكرنك واحنا بتوع الاتوبيس والبرئ
وقد يكون السبب صدمة نفسية

المهم اشكرك على هذا الحوار

وعافانا الله من الساديزم المرضي

شكرا

كيكى يقول...

حلو يا حلو
انا جاية اقولك
رمضان كريم...
وكل سنة وانت طيب
يا صديقى
عووووووووووووووووووووووووووو

نهر الحب يقول...

كل سنه وانتم طيبين

يا ريت تتابعونا في رمضان في مدونه باسمك نحيا

Dr. Eyad Harfoush يقول...

عزيزي أ/محمد

القصة في مجملها جميلة و عميقة مضمونا ، من الناحية الجمالية أعجيني تشبيه ضرب النار للغاية ، صورة جديدة تماما في حدود علمي

مع بالغ تحياتي و تقديري

جبهة التهييس الشعبية يقول...

حلوة قوي يا غزالي

بس هو كل اللي بيحملوا المواصفات اللي كتبتها في الاول ح ينتهوا النهاية دي؟ على الله
بس كده يا غزالي يبقى انا اعرف ناس كتير مرضى ستات ورجالة
:)
وبهيج طبعا
اسكت صاحبك تقريبا شنق نفسه

واحدة مفروسة يقول...

انا جيت و مش لاقيت حاجه اقراها
ان شاء الله اقراها فى الكتاب لو حتعمل كتاب يلم مجموعة قصصك
و على فكرة مش شرط ن الواحد لو كان اكثر انعزاليا يكون تفكيره ضيق
ممكن يكون عنده اكتئاب بعيد عنك
او مع اللخبطة اللى موجودة و تفاقمها من كل النواحي حتى النواحي الفكرية
يكون من الافضل انه ينعزل لا يتفرس زيي
و مرسي على الزيارة
سلام

أحمد عبدالناصر يقول...

تسلم ايدك ياغزالى هايل