اخر ما كتبت على مدونتى الثانية
حيل الدفاع النفسى 2 يمكنك قرائته من هنا..

6/18/2007

النهاية

اعتذر عن عدم اتاحة الرواية لفترة

هناك 53 تعليقًا:

maha يقول...

سلام عليك يا غزالي
لا متقولش ....مش ممكن ....انا مش مصدقة
انا اول تعليق
:)
يااااااااااااااه
هيييييييييييه

انا بحجز مكاني لغاية ما ابدأ قراية و ارجع علي طول
سلام
مها

علاء يقول...

مقتطفات روععععععععععة
اسلوب غامض و مركب
و انا اعشق هذا الاسلوب
جميلة الطريقة دي
بجد موهبة متميزة جدا
ربنا يباركلك يا قريبي :)

Nada يقول...

ثاني حجز يا محمد
:)

حرجع اقرى ثاني

سلام مؤقت

maha يقول...

سلام عليك يا غزالي
كلاكيت رد تاني مرة
اكشن
......
اولا الف مبروك علي انتهاء الرواية بتاعتك
بجد امتعتنا ..مع انك كنت معذبناه في انتظارنا للاجزاء الاخيرة ..بس و لا يهمك ..
بندا شغلنا بقي
______

بداية عهد الحرية مع رشا فرحني اوي ..كان نفسي اوي اشتغل صحفية بس للاسف عارفة اني مش هعرف اكتب اللي انا عايزاه الا في نفس نوعية الصحف اللي بدات رشا تشتغل فيها .
المهم انها وجدت الطريق للكلمة الحقيقية بدون تزييف او مجاملة

.......
عصام ..من شخصية صلبة لا تشعر و لا تهتم بمشاعر اقرب الناس ..الي عاشق محب وفي مخلص لحبيبته ..لكن فرحته لم تتم
هذا هو القدر
للمرة التانية يكون الصديق عدو صديقه
.......

مش عارفة ليه شخصية شذي بتحيرني اوي ..سيكولوجيا مش طبيعية صح؟

.......

طعن بجد ان انسان يكون مع حد بيحبه و يساله و يكون جواه متاكد ن الاجابة
"انت لسه جواك الحب القديم و بتشتاق له ..؟
محمود صعب عليا اوي لانه متاكد من اول لحظة ان ندي لسه مش قادرة تنسي و تتعدي مرحلة اسامة
...

للاسف مش قادرة اكمل
حاليا في القاهرة الساعة 2 الا ربع صباحا و الكلام بيدخل في بعضه
ان شاء الله بكرة اكمل
انا وصلت لغاية
"رئاسة الجمهورية"

مبسوطة جدا اني اول تعليق و ان شاء الله اكمل الجزء اللي باقي في اقرب وقت

سلام يا غزالي
مها

صاحب البوابــة يقول...

اسلوب جميل جداً

بصراحة

طريقتك مشوقة

Bride Zone يقول...

أخيراً بعد طول انتظار!! مبروك ألف مبروك على إنجاز هذا العمل الجميل..

رواية تستحق النشر..
فكرة رائعة وطريقة أروع في العرض..

موهبة جميلة تحتاج إلى صقل ورعاية حتى تستمر..

هناك فقط بعض الاخطاء اللغوية والنحوية التي تحتاج إلى تعديل حتى لا يكون هناك ما يشوه جمال هذه الصورة الجميلة..

ليتك تقوم بتعديل تلك الاخطاء :)

سلمت يمينك..

ألف تحية

maha يقول...

سلام عليك يا غزالي
كلاكيت تالت مرة
:)
.........
ممكن اسال ليه مدام محود عارف ان ندي لسه بتحب اسامة ..طيب يه يرضي انه يعيش ويكمل عمره مع انسانة مش حاسة بيه ؟؟؟
....

للاسف لما رحت مستشفي الاورام لاقيت فعلا المعاملة الفاترة من الدكاترة و الممرضين للاطفال المرضي ...بس السبب الاكيد لحالة الامبالاه انهم اتعودوا علي شكل المرض تعايشوا معاه ..بالاضافة لاعداد الاطفال اللي للاسف كبيرة جدا فمفيش وقت و لا طاقة عشان يتعاطف يتعاطف الاطباء مع الاطفال
.........

استغربت جدا - كتير بقيت استغرب من احداث قصتك علي فكرة - من وجه البلد القبيح امام مواقفها المتناقضة
بالامس تهين انسان منابنائها و اليوم التالي بعد نجاحه ..يستميتون بكل الطرق لارجاعه و تكريمه باي ثمن حتي لا يكون بطلا اجنبيا .لانه ..ابن البلد
يا ل.....للاسف
....
غزالي
دخلت في السياسة كتير ..من دلوقتي بقي قول انت عايز ايه و انت هناك عشان نحاول نجيبهولك
:)
.........
غزالي
الغربة مش لازم تحسها و انت بعيد عن الوطن ...اسامة حسها من اول يوم جه فيه القاهرة و حسها اكتر لما بلده هانته و حس انه بقي فيها غريب و محدش من اهلها حاول انه يخفف عنه ...الوطن اهل و ناس قبل ما يكون ارض و بيت
......
جميل ان اسامه بالرغم من انه عارف ان وضعه اصبح لحظة بعد لحظة حساس جدا و حياته علي المحك
الا انه لم يهتم و لم يتذلل لاصحاب المقام الرفيع
و ليكن ما يكون ..فربه هو صاحب الفضل الاول عليه مهما كانت نظرات الغيظ من البشر
..........
عجبتني جدا العلاقة الجميلة بين اسامة و ربه .كل مرة اعلق فيها احس بفرحة اكبر و انا بشوف صورة اسامة قدامي و هو خاشع لله يصلي و يدعو و يستغفر ...
.....

جميلة اوي يا غزالي
....

الف مبروك لنهاية القصة و بانتظار قصة جديدة
:)
:)

سلام
مها

~ Bato0ot ~ يقول...

wahmya wahmya wahmya eh da yabny???

bas leh fedel osama wa7eed bardo?? esnas ra2e3 fa3lan.. mo3taz b karamto .. rabna fe albo w fe 3a2lo w fe tasrofato .. ragel ra2e3 ya reet fe kteer zayooo!!

ad eh etbasat en 3esam 2abel wa7da zay heba ...

mabroook yabny :) raw3a bgd go on

g_bouheerade يقول...

عارف يا اخ محمد
انا دخلت مدونتك من ايام
وقرات تنويهك عن قرب انتهاء روايتك
ولم اقرأ اي جزء
انا احب قراءة الاعمال كاملة
واحب جدا قراءة الروايات الطويلة
واليوم دخلت
ووجدتك الحمد لله قد اتممتها
وبدات في قراتها بعد صلاة المغرب
وقطع قرائتي وقت صلاة العشاء
وكما انت انهيت كتابتها
انهيت انا قرائتها

لن اخبرك كم هي جميلة
او رائعة
ولن اخبرك كيف استطعت باسلوبك
ان تنتزع من الدموع في اكثر من مشهد
منذ طفولة بطلك
والى مشهد النهاية
مصر بين ايدينا في تلك الرواية
مصر من فجر التاريخ وحتى الان
المرجعية الدينية لبطلك التي اصررت عليها انت
وحرصك على انها هي كانت منقذه دائما
التقاطك له من اشد مآسيه
لتغسل همومه بآيات الذكر الحكيم

لا اخفي عليك
تلك الجزئية ذكرتني فورا بافلام حسين صدقي
كل افلامه كانت دائما تبدأ او يتخللها ايه قرآنية او حديث شريف
يكون هو لب الرواية

روايتك واسلوبك
رجعوني لصفحات الشارع الجديد
والسقا مات
وانا الشعب
ومن اجل ولدي
والسهول البيض
وغيرهم كتير
مش قصدي ان في تقليد
ولكن عاودتني نفس الاحاسيس التي كانت تصاحبني عندما قرأت تلك الروايات
وبالرغم من انها سطور على ورق
ولكن منها ما ابكاني كثيرا

استوقفني في روايتك مشاهد كثيرة جدا
الفراق بين الاخ والاخت
موت الاخت
الخيانة من الصديق والحبيبة
موت الاب الروحي
بالله عليك لقد ايقظت في لحظات وفاة والدي
وافسى المشاهد
تعذيبه واحساسه بتخلي امه الوطن عنه
الاحساس بالظلم والامتهان بشع
ومشاهد كتير جدا جدا

شخصية شذى
لم تذكرني سوى بشخصية بطلة رواية المستنقع

ولم اقبل توبتها
وعذرا فالغفران صفة الهية

طبعا انا ممكن افضل اتكلم عن كل حتة في الرواية لانها جميلة جدا

وكعادتك
تجميع ممتاز للنماذج الغالبة في مجتمعنا

واعجبني جدا برغم كل شيء تظرتك المتفائلة

في ان يتطهر الجميع

لكن حقيقي
اكثر ما تفاعلت معه
حرصك على فكرك ومنطقك في ان الايمان هو الفيصل
ايمان الانسان بخالقه هو الشعرة الفاصلة بين نجاته وان يسقط

اعتقد كدا كفاية
مش كفاية على الرواية ولا عليك
لكن حاسة اني كدا اخدت مساحة اكبر من حقي

انا مش هامضي بـ ماعلينا
لانه اسم مدونتي
لكن انا باحب اكتر اسمس اللي هاوقع بيه دا

محض روح يقول...

ليه يومين عماله اقراء القديم
وخلصت الحمدالله كله النهرده
مش عارفه اقولك ايه
اسلوبك
سلسل
جدا
حبيت تغلغلك
جوه شخصياتك
وحبيت تفصيلهم اوي
بس شذى حيرتني جدا

ألف مبروك على النهايه
الواقعيه جدا
تحياتي

loumi يقول...

صباح الخير يا محمد
الف مبروك يا شيخ طلعت روحى لحد ما نزلت النهايه
من حسن حظى طبعا انى قرأت الاجزاء العشره مرة واحده وبصراحه انا ما كنتش حاسه انى عايزة اعرف اكثر من اللى انا عرفته فى هذه الجزاء عشان كده استغربت ان فيه جزء اخير
وحاولت اتخيل ما قد يكون فيه
وطبعا لانك مختلف
فلقد جاءت النهايه عكس كل توقعاتى
فالشخصيات فى هذه القصه شخصيات مركبه جدا جدا
قد يجد كل منا جزء من احدى الشخصيات بداخله او فى احد يعرفه
كما ان الاحداث مغرقه فى الواقعيه
ولكن دعنى اعترف لك انها واقعيه بشعه لابعد الحدود ولكن هذه هى الحياه فعلا
اسلوبك ممتع وشيق ولكنه متعب جدا وانا اعترف بذلك
فبعد ان قرأت النهايه
احسست انى اريد ان اعيد قراءه هذه القصه مرة اخرى
فهى ليست من القصص التى يمكنك ان تقرأها بنصف تركيز
فهى تحتاج لتركيز كامل
وارجو ان تتاح لك الفرصه ان تقوم بنشر هذه القصه
وما تنساش نسختى لو سمحت
الف مبروك يا غزالى

ammola يقول...

الى محمد الغزالى القاطن بمصر الجديدة
ايه ده يابنى...معاك حق تتاخر علينا
احداث متشابكة وشخصيات مليانة كلاكيع وعقد وانت بس اللى عارف حلها
بجد برافو عليك ..بجد النهاية تستاهل التعليقة اللى علقتهالنا...بجد شىء لا يسدكه عكل...ولا يوسف ادريس فى زمانه
بمناسبة انك قلت انك عملت كذا نهاية وماكانش فى ولا واحدة عاجباك ايه رايك توريهملنا واحنا نقول معاك..ولو انى واثقة طبعا ان مادام انت اخترت دى تبقى دى ست اخواتها
الله ينور عليك

smraa alnil يقول...

الي محمد الغزالي القاطن بدير القاهرة

لا تشرب الدواء فيه سم قاتل

عارف انا بحب الاسلوب دة اوي
مجموعه مقتطفات كدة وتعيش معاها
هاجي تاني عشان فاضلي حاجت مش هلحق اقراها
ال السيد الوالد ورايا وعايز الجهاو
معلش يا سيد محمد حكم القوي بقي

واحدة من الناس يقول...

ماشى ياأستاذ لا تقل روعه عن الباقيين أنا بقالى يومين فاتحه مدونتك وعمللها مينيميز على البى سى سورى على التأخير
بالنسبه للنهايه كنت هازعل أوى لو نهايه ندى كانت غير كده وشذى معروفه نهايتها أما دكتور أسامه فمكنتش متوقعها حسستنى طول الأجزاء ان عمر ده هايعمل فيه مصيبه بس الحمد لله جت سليمه
حظك بأه انك وقعت فى وحده بتدرس تحليل للمقالات والقصص هاحللها برواقه وانعتهولك
سلام وتحياتى لإبداعك:))

كلمه يقول...

lsa ma2aretsh elnehaya ...la2 ana lsa ma5alastesh elkesa nafsaha esra7a
bs sada2ny elgwab beban mn 3enwano
sho3`lak 7elw 2wy bgd
nice work ya basha :)

كلمه يقول...

rage3lak tany bs lma 2a5alas :)

Gid-Do - جدو يقول...

غزالى
كتبت انك جيتنى عشر مرات ومش عارف تعلق ـ وانا اسف ان كنت عملت لك قلق

انا بمر المرة دية هنا مش علشان اكتب تعليق
ولكن بمر علشان اقول الف شكر على مرورك
عندى وكتابة كلامتين اسعدونى فى مرضى
دة جميل فوق راسى وابسط شئ لرد جزء بسيط
من هذا الجميل انى اجى لغايه هنا واقول ...شكرا

LAMIA MAHMOUD يقول...

انا فعلا اعجز عن التعليق .. كل اللي اقدر اقوله مبروك انتهاء القصة

التحولات في الشخصيات بجد فاجاتني .. اكتر ما كنت بتفاجأ من الاول

الكلام بقى ملخبط .. المهم بجد نزلها رواية وحاول تنشرها

ماكدة حتحقق حاجة

ذو النون المصري يقول...

صديقي العزيز الغزالي
انا اولا ااسف للتاخير في التعليق و الرد علي التعليقات عندي لاني بعيد عنك واخد دور برد عنيف شويه بسببه عانيت حرقان في الزور و العينين عجزت معها ان انظر للشاشه فبقيت يومين محصور بلا اطلاع علي المدونات او اي شيء علي النت لكن صباح اليوم و الحمد لله اصبحت بخير
انا قريت الجزء الاخير و بقيت مبسوط جدا جدا ان الروايه انتهت نهايات رائعه جدا و الشخصيات تقريبا كلها انتهت قصصها نهايات تنم عن شخصيتها المصريه المحبه للخير اكثر من ميلها للشر و ان جنحت للشر في بعض الاحايين
اعجبني جدا الدكتور و قراراه بالعوده للوطن بعد سنين غربه و قرار بترك جنسية الوطن في ظروف فعلا تستاهل لكن وقت تكريم الوطن لازم يعود و اعجبني الصحفيه و عودة وعيها و ضميرها و ندي مع فستان زفافها و كانها اميره او بطلة روايه اسطوريه
كلها نهايات جميله جدا لهذه الشخصيات التي تعايشنا معها لايام طويله
هناك في النص فاصل شعري عن الشوارع حواديت
هذا الفاصل رائع جدا و انا كنت ارتعش احيانا و انا اقراه خاصة اخر فاصل لاني فعلا لم اتوقعه في هذا المكان و كان جماله و موضعه في غاية التاثير فعلا كان مشهد او فاصل ممتاز جدا و الروايه و خاتمتها تنقص كتير بدونهفانا احييك بشده علي هذه الحساسيه الزوقيه في اختيار نهايات قصص الشخصيات و نهاية الروايه ككل
نهايه كبدايه
كلمات و فواصل شعريه كانها كلمات يقولها القدر و تنزل من السماء فتقرر بعض ملامح مصير هذه الشخصيات
انا احييك عي قدرتك الخلاقه في القص و الحكي و فعلا اتمني لك من كل قلبي التوفيق
تحياتي
...................
عن تاخري في التدوين بالطبع السبب سالف الذكر هو ايضا سبب تاخري في التدوين هذه المره
ممكن اليوم او الغد علي الاكثر اكتب بوست جديد
...............
سلام

zinab يقول...

يااااااااااااه اخيرا الف مبروك يا محمد

انت عذبت قرائك معاك ..بس ولا يهمك ..المهم ان النهاية حلوة اووووى

اسامة
حنينه للوطن لم يخرج منه ابدا مهما حصل له

تذكر اهله وحن اليهم ...فعلا فكرة السفر للخارج دى انا باكرهها

لان الانسان ممكن يرجع يلاقى انه فقد اقرب الناس ليه وهو بعيد عنه

اسامة وجد الراحة الحقيقية والاطمئنان النفسى عند التقرب من الله


شذى
ياااااااااه عذاب الضمير صعب اوى

يكفى انها تطهرت من ذنوبها ..ونالت رضا الله عنها

فعلا الانسان بيكون فى غفله فى الحياه


ندى
تمثل النقاء وصفاء النفس

توقعت انها هترجع فى رأيها على اخر لحظة عشان بتحب اسامة

لكن واضح انه قدرها ونصيبها كده ومحمود بيحبها

(خدى اللى بيحبك ومتاخديش اللى بتحبيه)

عصام
ربنا كرمه بــ بهبة انسانة كويسة وعوض صبره خير

رغم انه انسان غريب الاطوار

رشا
رفضت تهاجم صاحبتها

فاقت من غفلتها وضميرها صحى

الابطال كلهم فاقوا وقربوا من ربنا

نهايه روعه فعلا يا غزالى

وعجبتنى اوووووووى

مش عارفه اقول ايه بجد

تعجز الكلمات عن التعبير

انت حد ماشاء الله ربنا انعم عليك بالموهبة دى

فربنا يباركلك ويحفظك من كل شر

ومستنية اولى مؤلفاتك فى السوق

غير معرف يقول...

1000 mabrook ya Gazaly asfa gedan lelt27'eer fel ta3leek bas ent a3aref el donnia we masha3'elha el kesa helwa awee we el gaya hatkoon a7la ensha2 allh yarab tekoon 3aref ana meen

الــســنـدريـــلا يقول...

من اول مكالمة التليفون


وايوة يااسامة انا شذى



عشت لحظاتها 00 عشت مع ابطالها


عشت مكان شذى وخفت اكون متسلطه وانانية واقدر اجرح غيرى


عشت مكان ندى ودوقت معنى الحب الحقيقى


عشقت اساممة فى لحظات كتير

تمنيتة يكون انسان حقييقى واقعى


تمنيت انى اقدر اقعد معاه ولو ثوانى



اتعاملت انا مع عصام00 عجبنى قوتة وكرهت سلبيتة


عشت فى اراضى امى البهية تخيلت لمة الطبلية


تخيلت حضن اخت اسامة

بكيت لما بكى على قبر امة


كنت جمبه وهو بيتكرم


ولما كان بيصلى حسيت باحساس غريب


هو دة فعلا الحب الحقيقى


اخدتنى القصة من بكاء لفرح لحزن لغيرة


عملتلى لخبطة فى المشاعر

عشتها وكأنى عايشة وكانى عايشة اجمل قصة حب مع اسامة



لما كنا فى الفرح وكان فى قمة اناقتة كنت انا رفيقته


قداية جميل الاحساس دة



محمد ياغزالى


راية زى ماقلتهولك

انت انسان حساس اوى


ودة شىء بيميزك عن غيرك


الاحساس نعمة ونعمة كبيرة اوى


بجد بتمنالك التوفيق


والقصة اكتر من رائعة


استمتعت جدا بقرايتها


عشتها فعلا بكل احاسيسى ومشاعرى


ليك منى كل التقدير والاحترام


الـــســـنــدريـــلا

yasmina يقول...

بما اني من عشاق الروايات وهذه زيارتي الاولى لك اعدك انها لن تكون الاخيرة

بالنسبة للرواية جميلة بحق اسلوب غريب اعتمدت فيه على تفرقة الاحداث وبنفس الوقت الربط بينها بطريقة مشوقة ومؤثرة في القارئ
ولعلمك ان هذه الطريقة صعبة ولا يتمكن كل كاتب من ايصال الهدف الى قراؤه من خلالها فحيانا عندما اقرا رواية بهذا الاسلوب امل سريعا ولا اكملها
اما انت فلديك موهبة
ما شاء الله وارجو لك التوفيق

مشربية يقول...

يا حبي يا رب تكون رواية مطبوعة و انا اول واحد اشتريتها منك لاني عملت لها "كوبي" عندي في الكومبيوتر و هاديك حقها متخفش (:
و الف شكر علي زيرتك لتاني مرة يا ريس
و الف مبروك علي النهاية

Diyaa' يقول...

بعتلك ميل وصلك ؟ أنا هاجي أقري تاني مع نفسي لأني ماشي خلال 5 دقايق ...بس كنت بطمن بس لأني جاوبت عليك في ميل
يلا سلام عليكم

gohayna يقول...

اخيرا

حمدلله علي السلامه

بجد نهايه تمام

انا تعبت اوي في قرائه الاجزاء
بس تعب مفيد

صراحه اسلوبك مشوق وتحفه في السرد

ومحتاج تركيز شديد جدا

مبروك يا غزالي

الف مبروك

هنقطع تورته النهايه امتي بقي؟

تحياتي

nour يقول...

يعنى لما انا ادخل اقرا الروايه تقولى غير متاحه
ايه يا عم:)))))))
معلش علشانك استنى

علاء يقول...

غزالي

محتاج رأيك بخصوص الموضوع ده

تجمع مدوني مصر .. حقيقة قابلة للتنفيذ أم حلم بعيد عن الواقع

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته...

ازيك يا مها يارب تكونى بخير..عاملة اية؟؟

اوك احجزى براحتك يا مها البيت بيتك

سلام

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

علاء ازيك يا قريبى يارب تكون بخير...ربنا يكرمك يارب ...ويارب تعجبك ...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ندى حجزتى ومجيتيش تانى

هممممممممم


لما نشوف

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

مها ناقدى العزيز


اكشن ومالة يا مها براحتك

الله يبارك فيكى

ربنا يكرمك ابدائى

---------------------------
هيا رشا شخصية بس كانت محتاجة شوية شغل فى القصة بس تقريبا دة عيب منى لانى مشتغلتش عليها كويس من الاول
.......
عصام ..من الشخصيات الحقيقية جداا فى القصة دى بجد
.......
لا شذى بس انسانة دمرت نفسها بنفسها

.......

بس هوا بيحبها علشان كدة استحمل ,وقدر فى النهاية يفوز بيها
...

معلش يا مها نورتينى بجد

سلام يا مها

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

صاحب البوابة نورتنى شكرا على مجاملتك الرقيقة

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

بيرد نورتينى يارب تكونى بخير

ودة الى هايحصل ان شاء الله
(:


ربنا يكرمك

متخافيش بعدلها حاليا

الف تحية ليكى ربنا يكرمك

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

وعليكم السلام يا مها

منورانى بجد اوى وفرحان بنقدك للغايه

.........
لانة بيحبها يا مها والحب هوا الشئ الوحيد الى ممكن يعمل كدة
....
يمكن فى واحد زمان قالى كلمة حلوة اوى يمكن انا الى قولتها مش فاكر

لو الخيال هايدهشك مرة الواقع هايدهشك الف مرة
....
هههههههه يا مها
انا بحب البطاس جداا لو مهروسة يبقى هايل


:)
.........
جميل اوى كلامك يا مها فعلا الغربة نصل نصل غريب وبارد للغاية

......
لان شخصية اسامه كدة يا مها شخصية بلورتها الدنيا والمعارك والحياة
فاصبح كدة
..........
ربنا يكرمك يا مها يارب
.....

تعليقك هوا الاجمل


:)

نورتينى يا مها

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

Bato0ot ya Bato0ot
انتى الى وهمية ربنا يكرمك يارب

لانة بقى راهب علم يا بطوط

ومين قال ان مفيش احسن منة كتير كمان ...


ربنا يبارك فيكى يا بنتى

اوك حاضر

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

اخيتى ما علينا ربنا يكرمك يارب

انا بحاول بس وكاتب صغير خالص على قدى يعنى..والله وانا فرت دموعى وانا اكتب اكثر من موقف
فيها

صدقينى ربما رجع هذا الى شخصية البطل نفسة والى نفسيتة

هههههههههههه ..عجبنى اوى موضوع حسين صدقى دة

ياة انا فكرتك بالاسماء الكبيرة دى ربنا يكرمك يارب
ايوة فاهمك ربنا يكرمك على مجاملتك الرقيقة دى
يمكن لانها مشاهد واقعية ...
انا اسف انى صحيت ذكرى المتك بجد

فعلا دة من اقسى المشاهد الى فى الرواية ...
وبالتاكيد الغفران صفة الهية والخطاء طبيعة بشرية

ربنا يكرمك يارب

وصدقينى فى النهاية من يكتب له الله ان يتتطهر فسيتطهر

وبالعكس المكان مكانك ودة بيتك فى اى وقت براحتك يعنى ...

ا

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

محض روح العزيزة


يارب يكون القديم عجبك ...
الحمد لله انك لحقتيها ...

ربنا يكرمك يار ب...يمكن لان شذى اكثر الشخصيات واقعية


ربنا يكرمك يارب...تحياتى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

loumi

صباح النور يا جميل

والله وانا طلع روحى برضة

انا قصدت ان النهاية تدمر كل التوقعات كدة ...يعنى علشان لو هاغنى لازم صوتى يكون مختلف


مش عارف حسيت ان علم النفس اثر فيا
فعلا يا لومى الحياة بشعة جدااا ودة مش جديد الدرس قديم اوى ..
يمكن لانى كنت بتنقل بين الاجزاء كتير وكدة...

ان شاء الله انت عارف بقى...

تحياتى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ammola

اهلا اهلا بعالم سمسم ...
ربنا يكرمك يارب

ربنا يكرمك بس عجبتك اوى كدة؟؟؟

لو حد ساخر زيك الروايه عجبتة كدة يبقى انا فعلا سعي وفرحان

هههههههههههههههههه

...يوسف ادريس مرة واحدة ربنا يكرمك يارب
حاضر هابقى اعرضهم قريب....

وعليك يا افندم

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ايون يا اخت سمراء..

حاضر مش هاشرب الدواء خالص

يارب يكون عجبك يا سمراء

ان شاء الله...

ربنا يخليلك السيد الوالد


ع

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

الحمد لله انها عجبتك يا شيماء..

ايوة منا خدت بالى من تعليقاتك...

ندى كانت تستحق كدة لانها نظيفة ...

بالعكس عمر دة يمكن الشخص الوحيد الى فهمهم فى الرواية يمكن فهمة اكتر منى

ياريت يا شيماء فين بقى؟؟

سلام يا استاذة

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

كلمة

ازيك يا جميل نورتنى والله ربنا يكرمك يارب ...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

جدو الطيب والله ربنا عالم بدعيلك ربنا يكرمك دايما ونورتنى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

لمياء يا لمياء


ربنا يكرمك يارب وفاجئتك كتير اوى يعنى

حاضر ربنا يسهل قولى يارب بس

واحدة من الناس يقول...

والله يامحمد بقالى تلت مرات أدخل ملقيهاش عايزه بس أشتشهد بأجراء منها بس كده هاضطر أعتمد على الذاكره

أولاً من ناحيه الأسلوب
_____________________
الراوى عندك كان بيكلم المتلقى بضمير الغائب عن الشخصيه أحيانا وأحيانا تانيه كان بتخلى المتلقى يتقمص شخصيه البطل ويكلمه بضمير المخاطب وسعات دا كان بيحصل فى جمله واحده وده خلانى فى جمل كتيره بقرأها أكتر من مره عشان أقدر أفهم مين بيكلم مين
أنا عن نفسى شايفه انك ياإما تسيب الشخصيه تتكلم عن نفسها بضمير المتكلم ياإما الراوى يتكلم عنها بضمير الغائب طبعا ده وجهه نظر شخصيه

ثانيا
_____
الجمل الى انت كنت بتكتبها فى الفواصل
كانت جامده جدا كانت بتريح شويه من التركيز فى متابعه الأحداث خصوصا بتاعه بطن الأم الى كبرنا عليه ده
التشويق عندك كان برده حلو قوى وعرفت تستخدمه صح
المواقف الروحانيه الى انت كنت بتذكرها كانت بتهزنى بجد

ثالثا الشخصيات
_______________
ندى

مكانش ليها نهايه غير كده مكانش ينفع تتجوز أسامه أو ترتبط بيه لأنها هاتفضل دايما حاسه ان هى الى عملته وانه مكانش هايكون من غيرها واحساس الراجل عمره ما هايقبل كده ولو كان ارتبط بيها الحب عمره ما كان هايضيع الإحساس ده على فكره رائع تنويهك لموقف مدرس الإنجليزى وربطك ليه فى موقف الوداع بينهم
*********************************
عمر

بصراحه محبتوش يمكن يكون شخصيه موجوده فعلن بس أنا حسيته من كتر كتمه للمشاعر والإنفعالات انها ماتت جواه ومبقاش يقدر يحب أو يحس بقى صنم أو روبوت بيتحرك بالى معاه الريموت كنترول ولو حد كان قاله يقتل أسامه ما كانش هايتردد وبصراحه هو ده الى كنت متوقعاه
****************************
رشا

التغيير مكانش من جواها جوزها هو الى كان الدافع ولكنى لسه شايفاها شخصيه ضعيفه متعرفش تعمل حاجه لوحدها وجبانه وغير مستقله بتمشى مع التيار مع شذى تعمل الى شذى عايزاه ومع جوزها تعمل الى هو عايزه وفى الآخر لما رفضت انها تقف قدام شذى حسيته خوف من المواحهه مش ولاء ولا حاجه

بس.... دا الى فى دماغى دلوقتى يمكن لما أشوفها ألاقى حاجه تانيه

~ Bato0ot ~ يقول...

ana msh fahma fe eh?

كراكيب عادل يقول...

انا متغاظ علشان لسة مقرتهاش

ومش عارف اعلق بس من الكلام انها جميلة

وخاصة بعد ما قريتلك حجات تاني اكيد الرواية هتكون جميلة

بالتوفيق يا غزالي

soosa el-mafroosa يقول...

ألف ألف مبروك

مش عارفة أقولك اسلوبك بيأثر فيا أد ايه

عليك و على دار نشر

الرواية دي لازم تتنشر


تحياتي

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ذو النون الجميل...
لا براحتك يا عمنا الحمد لله انك قومت بالسلامة

انا حاولت علىة قد ما اقدر انهيها بشكل مناسب ...

هوا مكانش قرار اوى على مكان حنين وخطة ناجحة بجد...
هممممممممممم

شذى معجبتكش ..الناس كلهم كرهو شذى مع انى شايف ولا بلاش

ربنا يكرمك يارب المهم انة عجبك
هذا الفاصل رائع جدا و انا كنت


تحياتى ليك انت وربنا يكرمك شكرا على ذوقك بجد

شفت البوست وعلقت كمان...


وعليكم السلام

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

زينيب الجميلة الف بركة نورتيى...

الغربة فى الوطن اصعب بكتير اوى يا زينيب بجد...ربنا يرجع كل غريب


مش كدة برضة انا شايف ان شذى تطهرت ودة اكبر عقاب ,,,لانها خسرت كل شئ


ندى دى حدوتة اصلا ..

كل الى فى شرطة غريبى الاطوار خصوصا الى بيشتغلو فى امن الدولة



ربنا يكرمك يا زينيب يارب...شكرا اوى على تشجيعك المتواصل

قريبا ان شاء الله

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

اهلا اهلا اهلا...صديقتة الامريكية الاقامة المصرية القلب والهوية

اكيد عرفتك يعنى

لا متاخرتيش ولا حاجة...ربا يكرمك يارب وانتى من الناس الى حضرو ميلاد القصة اصلا...

ومش عارف اقول اية...بس هاكلمك قريب اوى...اخبار نيويورك اية؟

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

اهلا اهلا ازيك يا جميل يارب تكونى بخير

اه المكالمة الطويلة اوى دى

ربنا يكرمك بجد على كمية المشاعر الحلوة الى كتبتية دى

تعرفى انها تقريبا اروع المشاهد فى الرواية

نعم يا اخت ساندى ربنا يكرمك يارب

وان كنت انا رقيق وكدة فانتى همممممممممم

ولا بلاش...ربنا يكرمك وينولك كل الى بتتمنية...وكدة يارب تكونى بخير...