اخر ما كتبت على مدونتى الثانية
حيل الدفاع النفسى 2 يمكنك قرائته من هنا..

2/07/2007

الجزء الثامن

اعتذر عن عدم اتاحة الرواية لفترة

هناك 37 تعليقًا:

غير معرف يقول...

ElGaZaLy ta7eyatee kabl kol shee2 lakad abda3t begad kodra ra2e3a 3la sard we wasf el masha3er adma3to 3aynee fe kol la7za tasef feha 7ob maser wemasha3er Usama le3bt 3la kol awtar el e7sas fe kol wa7ed bebra3a we wasf ma beda7'el abtal el rewaya... mosh 3awza 2ol aktar men keda be3'ad enazar 3n ba3d el 27'ta2 el tafeefa ela anha latothkar fe gamal el goz2 dah 7ayak allah Ostaz Gazaly

ذو النون المصري يقول...

احلام تموت و اخري تولد..هذا حال الكون قاتل خلقنا لنقاتل
طفل صغير جعلك تشعر بان الكون لازال كبير انه اكبر من ان تحتويه
عيني رجل يبكي و هو علي قمة جبل الكبرياء و العزه و الفقر ايضا
ان كلماتنا تظل عرائس من الشمع ..حتي اذا متنا في سبيلها دبت فيها الروح
مذاق الدماء اختلط مع عرقك و خوفك ..فصنعوا كوكتيل يعجز سقراط عن نفسه عن تفسيره
................................
و غيرها من الكلمات التي اعجبت بها في سياق اعجابي بكل القصه من اولها حتي الان
بارك الله فيك ممتع جدا بلا مبالغه
القصه ماشيه بهدوء و رويه لا تشعر بانها مؤلفه ابدا
هي جزء من حياتنا فعلا
حبيت جدا الجزء الخاص بعصام و هو يعتقل صاحبه و يراه و لا يلتفت اليه
لك مني خالص الموده و التقدير

ekraammalik يقول...

ماكان من مصلحتك اني اطبع هذا الجزء فقد وجدت نفسي استل القلم وابدأ بالتأشير ووضع علامات الاستفهام وكتابة التعليقات ... اسمتعت جدا وانطيني فرصة ثانية اقراها واعلق بمخمخة

Sharm يقول...

تعرف انا مقريتهاش كلها عشان مكدبش عليك

لكن الجزء اللى عيني جت عليه هو الجزء الروحاني و سورة الفجر

الله عليك و الله على التعبير الرائع

شكرا يا غزالي

غير معرف يقول...

ايها الغزالي الرائع

اشعر بالسفر في اعماق كل كلمة تكتبها.. اعشق السفر الى حيث تريد او لاتريد.... تأسرني بايحاءتك وبأوصافك.. اشعر اني ازداد ثقافة وانا معك واشعر بالفخر لان اتعلم من هذا الشاب الغض الرائع....

انحني لك رغم الخمسة والسبعين ملاحظة التي سجلتها الا انني اهنئك من اعماقي

تحياتي

بين الأمل و اليأس يقول...

انا داخل احييك بجد وبجد انا معجب ومش عايز اعلق على تفاصيل خالص
لان دي كانت نهاية اي تمثليه وهروبه مش هايكون الحل وهو تنازل عن انسانه بتحبه مره ومن غير مايعرف يسيطر عليها
وهي بردو اتلعب بيها صح ودي هي نتيبجة عدم الثقه ابدا
وقلريبه ده كون انه يسيبه كدا في لحظه فهي ممكن تتكرر الف مره
بجد صعبتن عليه وبجد انت ابدعت ايه ده ياعم انا بندمج معاك بطريقه غريبه
وانا بانتظار الباقي يارب يكون كويس ويبقه مشرق شويه احسن الواحد محتاجه اوي
وربنا يسترها

saso يقول...

نادر لما اقرا كتير من السكرين.. مش عارفة ليه مفكرتش اطبعها
بس انت اجبرتني اقراها كلها زي الاجزاء السابقة
مع اني برضة مكنتش باحب اقرا اجزاء واحب اقرا القصة كاملة
مستنية الجزء التالي
باحييك جدا

maha يقول...

سلام عليك يا غزالي
اسمح لي ان اكتب لك هذا التعليق الطويل و انا اقرا الاجزاء ال8 و كلما احسست بشي كتبته فاليك ردي
.....
القصة اد ايه جميلة فيها تحدي و قوة و حب للاسف لم يكتمل
.....
احببت براءة الحب في طفولة اسمة و كلما كبر السن كبر الحب في قلبه و لكن القدر لم يعطيه حبه او بالاحري انانية البشر
......
كارثة لما عرفت ان عصام هو من اخذ حلم اسامة...مع انه عارف حقيقة شعوره...بكره الخيانة
حالة الضياع التي احسها و الوحدة و الغربة
....
ساعات فعلا بيكون السجود ووجود الواحد في الجامع بتحس ان فيه حاجة حضناك و بتخفف عنك و بعد ما تصلي تخرج مرتاح مع ان ممكن لما تصلي في البيت تحسش بكده ..سبحان الله
........
"تتفهمك تشعر بضمة عينيها...تتمنى إن ترتمي على كتفها"
اعجبني جدا هذا الاحساس بين اسامة و ندي
"
لو اجتمع فلاسفة العالم وخبراء علم النفس...ليصفو نفسية المرأة لفشلوا جميعا"
:)
هذا واقع اكيد لا محال
...
ندي بالرغم من انها بدات باعلان اعجابها و لكن منطقها سيطر علي شرقيه اسامة الا انها علمت كيف تمتلكه و قد نجحت بكل المقايس لا ليسبب الا لانها ..احبته بحق
....
مع مرور السطور علمت ان عصام لم يخن بل ان شذي لم تفهم و تقدر الحب الا بعد فوات الاوان
..
لكم فرحت بموافقة الدكتور علي ارتباط ابنتها بالشاب المكافح الجاد..خفت ان تسيطر عليه اولويات المجتمع المميتة و لكن الحمد لله ربنا ستر و لم يتم كسر قلب اسامة للمرة الالف
.........
"غريب هو أمر كلمات الله..تطيب اى صدر تنزل علية...تجعلك تشعر بأنك مخلوق من جديد

تشعرك بأنها تنزل لك بالتحديد فى مواقف محدد سلفا"
فعلا سبحان الله دوما احس بذلك عند قرائتي للقران
...
الجز الثامن كان غريبا علي ...لم اجد فيه اسامة بل كل مصري
في الجزء الاول منه
ثم تتوالي الاحداث لتاخذ مكانها في حياه البطل و من احبها
......
لم اظن ان تكون شذي بهذه الشخصية ؟؟؟استدمر حب اسامة الجديد لتتمكن من استرجاع مكانتها في قلبه؟؟؟
.......
أكثر ما قد يغضب أنثى تحبها إن" تناديها باسم أنثى هيا تعلم جيدا إن قلبك كان معها
"هي كارثة طبعا
......
عندما ترك اسامة شذي ، كرهت مكر شذي و كرهت كل مثيلاتها و لاني رائيت في الكلمات وجه شذي الذي تملئه الابتسامة في نصر الا انني احسست كم هي وحشية بلا قلب انانية لا تعرف الا نفسها
.....
إعتقال اسامة؟؟؟!!!!!!معاناه كل من يطلق عقله و قلبه للتفكير و الحب في هذا الوطن للاسف
.......
كلما وجدت اسم شذي زاد كرهي لها و تضاعف عندما رجعت لعصام و حدثت اسامة بقوة و غرور و كأن شي لم يكن و كانها لم تقضي علي حياته و مستقبله و حبه
....
دايما اخاف من الغربة و الاغتراب مع اني دايما عايشة فيهم في بلدي و مع حلم كبير اني اسافر و اسيبها لما انهي دراستي ...يقل خوفي. لكن إن علمت بسفر احد يزداد خوفي ..من ضياعه، من نسيانه من، ألمه ف الغربة...هل سيحتمله في يوم ام سيضعف ...هل سينسي اهله ام سيرجع؟؟؟
و امور كثيرة اخري تخوفتي
.......
في انتظار الجزء التاسع
القصة بحق رائعة
سلام
مها

مريض نفسى يقول...

وعلشان كل الحاجات دى اعتقد انك بحاجة للزيارة العاجلة

إبن بهيه يقول...

ربنا يفتح عليك
الله الله عليكي يا مصر
الله الله على شباب مصر
الله يفتح عليك بجد ومن قلبي

أرق تحياتي

ibn nasser - ابن ناصر يقول...

يا سلام يا غزالي رقيق في تعبيراتك قوي هو في لسه ناس كده انا قرأت أخر جزءين وحاولت من فوق ومنت تحتح اقأ حتت لحد ما فهمت الشخصيات أكتر من رائع فعلا

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ضيفى العزيز...

تحيتى القلبية اليكى ايضاء ..الجزء الثانى الى اضمن انة هاياثر فيكى لانة بيتكلم عن الغربة بجد..تحياتى اليك

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ذو النون العزيز...اعجابك شرف ليا يا صديقى...انا الجزء دة المنى بجد لانى حققيى الى حد كبير.,..القصة علشان تبقى واقعية ففيها احداث واقعية با ذو النون ..تحياتى اليك

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

اكرام العزيزة...فرصتك معاكى مخمخى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

شارم .,الشكر لك نورت المدونة يا جميل

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ضيفى العزيز ...يا هلا والله..

ربنا يكرمك تحياتى اليك ايضاء

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

بين الامل والياس الطيب والعزيز...


وربنا يخليك وكدة على التشجيع ربنا يكرمك يارب

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

saso
شكرا ليكى...ربنا يكرمك تحياتى اليكى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

مها انتى عايزة تعليق طويل بس المشكلة انك تقريبا علقتى على القصة كلها

ومرورك هوا الرائع انا عارف انى بتاخر فى الاجزاء..بس هانعمل اية مؤلف فاشل ...انا فعلا

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

مريض نفسى

مستنى زيارتك ...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

إبن بهيه العزيز...يارب تكون بخير

ربنا يفتح علينا جميعا..ويكرمك نورت

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ابن ناصر الناصرى العزيز

ربنا يكرمك بس اصبر انا هانزل القصة كلها على شكل ملف ورد فى الااخر بس هيا طويلة اوى بتاع 100 صفحة

مش عارف جبت دماخ منين انا

Malk Almasria يقول...

مساء الخير

والله مش عارفة اقولك اية الجزء دة اكتر من رائع لدرجة انى احسست اننى اتفاعل مع القصة وتبحث عينى بسرعة على السطر الذى يليه فعلا كتبت فابدعت فرقيت بكتاباتك

بأنتظار الجزء الثانى

تحياتى

ملك المصرية

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

مساء النور يا ملك منورة والله

ربنا يكرمك وويكون عجبك بجد..

ربنا يسهل بكتبة اهوة...


نورتى المدونة بجد


تحياتى اليكى

ياسمين يقول...

ايه الروائع دى

أسلوب جميل وسرد رائع

ايه دة .. بهرتنى

أنا جيت أشوف مدونتك بعد محاورتك مع الزوج صاحب المشكلة

لم ار فى حياتى من يحاور ببراعة مثلك

برافو بجد .. ما بقاش عارف يرد

ياسمين يقول...

هى على فكرة عاوزة تطلق فعلا

Nada يقول...

ماذا لي ان أقول لك
جعلتني ارى ندى و شدا و الطفل الصغير لن اعرف غدا اذا قرات تدوينة او رايت فيلما
تصويرك جميل جدا
فكرة الموت و الحب و الانتماء
احسنت يا غزالي
حملتني مع كل الشخصيات مع الاسف قرات فقط الجزء الثامن فحكمي قد يكون غير منصف اتمنى ان تبلور تفاصيل الشخصيات اكثر فيما سيتبع
بالتوفيق
جميل جدا والله
في امان الله

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ازيك يا ياسمين


ربنا يكرمك على المجاملة...

شكرا ليكى..وربنا يهدى الناس

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ندى نورتى المدونة

شكرا اوى على زوقك بجد...
ماذا لي ان أقول لك
طيب لية مقرتيش باقى الاجزاء...

هتلاقيهم بالتتابع..من السابع حتى الاول

وربنا يكرمك ما تحرمنيش من مرورك نورتى

allah-slave يقول...

مستر " الغزالى " شرفتنى بزيارتك مدونتى النونو المتضائلة جنب تحفتك التدوينية الرائعة
انا هاخد وقت على بال ما اثر ال 8 اجزاء كلهم واتابعك لانك تستحق المتابعة
يشرفنى اضيفك عندي

تحياتى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

allah-slave

ازيك يارب تكون بخير

خد وقتك يا طيب..شكرا على ذوقك والشرف ليا يا جميل

غير معرف يقول...

بالصدفه البحته
قريت ليك تعليق وانا بكتب تعليق علي موضوع ذو النون المصري التعادليه في الاسلام
عجبتني جدا كلمتك
وشكلي حبقا من قرائك
انا لسه ماسك موضوعك ده وعايز افهم
- علي فكره انا من عشاق الغزالي رحمه الله-
بس يارب اعرف اكمل الموضوع احسن شكلي بودع
وانا بدعوك انك تزورني
سنه اولي تدوين لسه
من مجهول
http://mn-majhool.blogspot.com/

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

منور بس دى قصة هتلاقيها مترتبة ترتيب عكسى من التاسع لحد الاول نورت وانا زورت مدونتك جميلة اوى

smraa alnil يقول...

ادا في ايه
انا جيت هنا وتهت ومش فاهمة حاجة
بس بصراحة يعني انا مش قريت حاجة ياريت تفهمني وبعدين اجي

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

هههههههههه

دى قصة يا سمراء

فهمتى كدة

واحدة من الناس يقول...

تعبت من الصدمات بس النهايه حتما واقعيه جدا
حسستنى بذل رهيب وبكل نقطه دم وجرح كرامه
تابع
شيماء:)

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ربنا يكرمك يا شيماء
اسف لو النهاية ضايقتك